TRZYNASTA OPOWIEŚĆ
Diane Setterfield
Był sobie kiedyś dom zwany Angelfield.
Mieszkały w nim siostry bliźniaczki.
Czy wierzycie w duchy?
No to posłuchajcie…
Posiadłość Angelfield to dziś jedynie zgliszcza, ruina, o której mało kto pamięta. Ale dawniej ta podupadła dziś rezydencja była okazałym domem zamożnej i ekscentrycznej rodziny – przebiegłej manipulatorki Isabelle, jej porywczego brata Charliego i dzikich, nieokiełznanych bliźniaczek, Emmeline i Adeline. Do dziś Angelfield, choć niewiele już z niego zostało, skrywa przerażający sekret…
Czy młoda biografka Margaret Lea zdoła odkryć tajemnicę tej wspaniałej niegdyś posiadłości i zamieszkających ją pokoleń jednego rodu oraz mroczny związek łączący domostwo ze sławną autorką bestsellerów Vidą Winter?
Gdy Margaret podąża tropem historii z przeszłości, z cienia wyłania się jej własny bolesny sekret, któremu prędzej czy później będzie musiała stawić czoło.
Opowieść o tragicznych losach rodziny naznaczonej śmiercią i szaleństwem, o miłości na skraju nienawiści, o bolesnej, nieuniknionej stracie i o rozpaczy, której nie leczy upływ czasu.
Recenzje
Kolejne polskie i wizualnie zjawiskowe wydanie „Trzynastej opowieści” to gratka dla fanów XIX-wiecznej, bogatej w szczegóły prozy. Takiej, w której opowieść snuje się niespiesznie, a bohaterowie ożywają na kartkach książki, wyciągają do czytelnika dłoń i wciągają go w swój świat bez reszty. Tak smakowity początek nowego roku wydawniczego daje nadzieję na kolejne miesiące!
Marta Górna, "Gazeta Wyborcza"
To jedna z tych książek, które potrafią wywołać konflikt sumienia, między dorosłym głosem rozsądku a dziecięcym głodem czytelniczym: jeszcze tylko do końca rozdziału, chociaż doczytam stronę... Dwór na wrzosowiskach, wypalone ruiny z ich ponurymi sekretami, przemykające niekiedy postacie z pogranicza świata duchów wprowadzają w nastrój powieści gotyckiej, ale przede wszystkim to historia o uleganiu magii opowieści. Umiejętnie dobrane słowa rzucają czar - list, który bohaterka dostaje od sławnej a tajemniczej pisarki, jest kuszeniem zapalonej czytelniczki: przyjedź, to dowiesz się, co dalej. Więcej, ty jedna usłyszysz prawdę. Dlaczego akurat żyjąca wśród książek autorka paru esejów biograficznych zasłużyła na szczerość kogoś, kto udzielanie wywiadów przemienił w majstersztyk mistyfikacji? I dlaczego obie kobiety się ukrywają - jedna w antykwariacie, druga za kunsztem pisarskim? Diane Setterfield też jest czarodziejką słowa. A miejsce na półce powinna znaleźć obok „Dziwnych losów Jane Eyre".
Aleksandra Pańko, "Przegląd"
Klimat powieści wiktoriańskiej, tajemnice sprzed lat i całkiem współczesne spojrzenie na karierę pisarską to niektóre z elementów składowych Trzynastej opowieści. To nic, że autorka bawi się znanymi motywami, bo czyni to bardzo sprawnie, wciągając czytelnika w świat, w którym prawda jest tylko fragmentem bardziej skomplikowanej rzeczywistości.
Tomasz Radochoński, Nowalijki
„Trzynasta opowieść” to sugestywna, sprawnie napisana rodzinna historia z elementami niesamowitości i mrocznymi tajemnicami, które kryją się nie tylko w starych rezydencjach, ale także na dnie ludzkiej duszy. Dobro walczy tu ze złem, a życie i śmierć biegną swoim odwiecznym wyznaczonym torem.
Joanna Kapica-Curzytek, Esensja
Diane Setterfield umie czarować.
„Times Literary Supplement”
Zacznij czytać w autobusie, a przysięgam, że nie tylko przegapisz swój przystanek, ale jeszcze cały dzień minie ci w mgnieniu oka!
„Cosmopolitan”
Wielka przyjemność (…). Jak wszystkie świetne debiuty, aż pęka od gromadzonych przez całe życia inspiracji.
„Time Out”
Błyskotliwa książka, naprawdę. (…) Od dawna żaden debiut literacki nie sprawił mi takiej przyjemności.
Kate Mosse, autorka Labiryntu
Niezwykły debiut powieściowy, opowiadający o radości, jaką dają książki. Wciągająca, wielowarstwowa historia, pełna tajemnic, licznych zwrotów akcji i prawdziwie magicznego uroku.
„Independent”
Bardzo zajmująca lektura
„Daily Mail”
Pięknie napisana i bardzo inteligentna.
„The Times”
Barwna opowieść gotycka. (…) Setterfield dowodzi, że potrafi naprawdę po mistrzowsku snuć opowieść.
„Guardian”
Wrzosowiska, dominujące w krajobrazie okolicy majestatyczne ruiny, wreszcie wielowątkowa opowieść, w której nawet niepozorny szczegół może okazać się kluczem do poznania tajemnicy Vidy Winter – to elementy charakteryzujące Trzynastą opowieść Diane Setterfield. Angielska autorka napisała powieść, którą oddaje hołd książkom i szeroko rozumianej literaturze. Nie tylko garściami czerpie motywy z powieści wiktoriańskiej, ale przede wszystkim przepuszcza je przez filtr współczesności.
Tomasz Radochoński, Nowalijki